Тестові завдання з літератури та методика їх створення

Точність тестування повинна підтверджуватися іншими видами роботи

В наш час, коли використання тестових завдань не викликає будь-яких зауважень і вчителями пройдений великий шлях у розробці та організації тестування зі світової літератури, корисно підвести проміжні підсумки і з метою самоперевірки повернутися до першоджерел. Одним із них є посібник О.О. Дем’яненко, Н.В. Химери «Збірник завдань з зарубіжної літератури. 5-11 класи», надрукований в далекому 2002 році, коли тестування з літератури тільки розпочинало набирати оберти.


Іще тоді автори посібника зауважували:

…Проте слід відзначити, що результати таких активних форм роботи не завжди є об’єктивними, оскільки не кожен учитель володіє певними теоретичними знаннями, що допомогли б правильно створити такі тестові завдання до окремої теми чи розділу. З іншого боку, літературна освіта покликана перш за все розвивати естетичні смаки, зв’язне мовлення школярів, учити мислити. Недоцільне і постійне використання тестів може завадити цільовим тенденціям літературного розвитку учня – формувати кваліфікованого читача. Адже існує кілька негативних рис такої активної форми роботи на уроці:

  • виявлення не стільки глибоких знань учня, скільки учнівської кмітливості;
  • визначення кінцевого результату навчання, а не процесу пошуку знань, помилок та їх виправлення, нестандартності мислення, неординарності особистості.

Однією з важливих умов якості тесту є його валідність (повне охоплення навчального матеріалу програми) та надійність (точність діагностування повинна підтверджуватися іншими видами роботи – усною відповіддю, творчими письмовими роботами учня)…»

Памятка вчителю щодо створення і використання тестів

1. Тести мають бути органічною складовою навчального заняття.


2. Використання тестів повинно бути системним.


3. Тестова робота має містити чіткий інструктаж і приклади.


4. Тести повинні вміщувати еталон правильних відповідей, ключ (закриті, напіввідкриті)


5. Запитання повинні бути лаконічно оформлені, фактично грамотними, чітко сформульованими, посильними для більшості.


6. Завдання мають поступово ускладнюватися, відображуючи певний розвиток теми.


7. Для зменшення ймовірності вгадування в закритих тестах учитель має запропонувати учням не менше трьох (іноді - 5-7) варіантів відповідей на одне запитання

Методичні поради учителю, що використовує тестову форму навчання та контролю

Що таке тест?

Тест - це короткі стандартні завдання, що можуть застосовуватись у різних галузях наукової і навчальної діяльності для отримання кількісної характеристики певних явищ.

 

Яка існує класифікація тестів?

Тестові завдання бувають закриті, напіввідкриті й відкриті.

Серед закритих існує внутрішня класифікація.

Закритого типу тести можуть бути

  • вибірковими (вибрати літеру правильної відповіді)
  • на відповідність (до рядка, позначеного цифрою, дібрати відповідник, позначений літерою)
  • на послідовність (розмістити у певному порядку літери, поняття, явища тощо)

Мета закритих форм тестів - пригадування й розпізнавання навчального матеріалу, вміння синтезувати та аналізувати його


У чому особливість напіввідкритих тестів у порівнянні із закритими?

Учні мають дати лаконічну відповідь (словом, реченням), вставити пропущену літеру (слово), закінчити думку.

До напіввідкритих тестів належить поширений серед учителів "літературний диктант", коли на запитання вчителя учень дає лаконічну відповідь.

Мета напіввідкритих тестів - пригадування інформації, вміння оперувати певними навчальними категоріями та поняттями.


У чому особливість відкритих тестів?

Учні мають дати грунтовну (або коротку) відповідь на запитання проблемного та/або творчого характеру. Також відкритий тест може пропонувати учню закінчити думку, спростити вислів, порівняти явища, написати міні-твір - головною ознакою запропонованого завдання залишається його проблемно-творчий характер.

Адже мета відкритих тестів - підтвердити результати закритих тестів, а саме:

  • виявити рівень розуміння тематичного матеріалу;
  • виявити сформованість власних суджень;
  • виявити рівень знань та розуміння теоретичних понять, фонового матеріалу;
  • вміння застосовувати теоретичні знання під час аналізу художнього твору;
  • виявлення вміння інтерпретувати та аналізувати літературний твір.


Які існують обмеження у використанні закритих тестів?

"Вчитель повинен усвідомлювати, що тести закритого типу не можуть виявляти рівня сформованості вмінь, навичок розуміння матеріалу, рефлексії навчальної діяльності, тому не можуть бути використані на заключному етапі вивчення теми. Їх варто використовувати лише як засіб внутрішнього контролю, як попередній чи проміжний етап вивчення теми, як експрес-контроль.

 

Які існують обмеження у використанні відкритих тестів?

Не варто пропонувати цей тип тестових завдань на вступному занятті чи під час першого ознайомлення з літературним твором, коли потрібно грунтовне опрацювання художнього твору чи розуміння літературної проблеми.

 

У чому причина поширення тестів комбінованого характеру?

Відповідь обумовлена наведеними вище обмеженнями у використанні порівнюваних типів тестових завдань. Коли вчитель складає тести комбінованого характеру, він обмеження одного типу компенсує перевагами протилежного типу.

Але їхнє місце у роботі вчителя на заключному етапі вивчення певної літературної теми.

Під тестами комбінованого типу ми розуміємо творче поєднання закритих вибіркових, напівзакритих доповнюючих та відкритих проблемних і творчих завдань. Послідовність обумовлена принципом поступового ускладнення (від початкового до творчого рівня).

Мета такого поєднання - аналіз рівня сформованості знань, умінь і навичок, власного бачення проблеми у процесі вивчення навчально-тематичного матеріалу, вміння застосовувати здобуті знання на практиці.


Яка форма тестів з літератури рекомендована для тематичної контрольної роботи?

Із тестів комбінованого типу виокремлюється контрольна робота у вигляді різнорівневих тестових завдань.

Такі завдання можуть бути 3(4)-ступеневі, що відповідає рівням навчальної компетенції учня:

І - початковий рівень

Учень демонструє елементарні фактичні знання і здатний відтворювати окремі фрагменти художнього твору.

ІІ - середній рівень

Учень в цілому володіє фактичним матеріалом, елементами аналізу твору, здатний відтворити навчальний матеріал.

  • Для І та ІІ рівнів використовуються тести закритого та напіввідкритого  типів

ІІІ рівень - достатній.

Учень демонструє вміння аналізувати художнє явище, вміло використовує фоновий матеріал і наводить приклади, здатний систематизувати матеріал з теми.

  • Для цього рівня використовуються тестові завдання відкритого типу.

IV рівень - творчий. Учень володіє навчальним матеріалом й навичками цілісно-комплексного та окремих видів аналізу художнього твору, вільно використовує додатковий матеріал для аргументації, власної інтерпретації художнього явища.

  • Для цього рівня використовуються також тестові завдання відкритого типу, як правило, міні-твір.

Різниця між вибором завдань для останніх рівнів полягає у характері завдань: для ІІІ рівня - проблемного, для IV рівня - творчого.

 

Має бути продумана система оцінювання. Під час створення різнорівневої контрольної роботи учителю слід  пам’ятати про поступове ускладнення тестових завдань на наступному рівні й, відповідно, про вищу кількість балів при оцінюванні завдань ІІІ та IV рівнів. Щодо змісту завдань діє правило: усі аспекти літературної теми мають бути враховані (зміст художнього твору, важливі факти творчої біографії письменника, теоретичний матеріал, фонові знання).

Можливі варіанти кількості завдань по рівнях наступні:

 

І-ІІ рівні містять 5 завдань по 1 балу

ІІІ рівень -  2 завдання по 2 бали

IV рівень - 1 завдання по 3 бали


І рівень - 6 завдань по 0,5 бала

ІІ рівень - 2 завдання по 1 балу

ІІІ рівень - 2 завдання по 2 бали

IV рівень - 1 завдання по 3 бали      тощо


Як 12 балів розподілити між рівнями?

Часто-густо застосовують пропорційний розподіл, тобто 12 ділять на 4 рівні. Виходить послідовність: 3-3-3-3.

Можливі варіації: 2-2-4-4 (4 завдання по 0,5; 2 завдання по 1 балу; 2 завдання по 2 бали; 1 завдання по 4 бали) і т.п.


Як зробити, щоб учні встигли виконати різнорівневу контрольну роботу?

Надійний варіант той, коли вчитель обмежує загальну кількість всіх тестових завдань якоюсь цифрою і перевіряє її апробацією власної контрольної роботи.


Підсумуємо.

І. Вчитель визначає кількість рівнів для власної контрольної роботи - або 4 рівні, або 3 рівні.

 

ІІ. Далі вчитель визначає тип тестового завдання. Самий поширений варіант для 4-рівневої контрольної роботи:

  • завдання з вибором однієї правильної відповіді (І рівень)
  • завдання із заповненням пропусків (закінчення висловлювання) (ІІ рівень)
  • написання короткої відповіді (ІІІ рівень)
  • написання розгорнутої відповіді (тобто міні-твір) (IV рівень)

Ті ж завдання для 3-рівневої контрольної роботи:

а) декілька завдань з вибором однієї правильної відповіді та одне(два) завдання із заповненням пропусків (І рівень)

б) одне-два завдання на написання короткої відповіді

в) одне завдання на написання розгорнутої відповіді (міні-твору)


ІІІ. Орієнтуючись на кількість завдань, вчитель розраховує систему оцінювання.

 

IV. Робота вчителя завершується написанням інструкції з оцінювання.


ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА

1. Дем'яненко О.О., Збірник завдань з зарубіжної літератури. 5-11. / О.О. Дем'яненко, Н.В. Химера. - Біла Церква: Видавець Надтока О.Ф., 2002. - 96 с.