Як самостійно здійснити календарно-тематичне планування?

Продовження статті

До предметів з літературної освіти


Зведені таблиці для уроків літератури
 
Як зазначалося вище, календарне планування з літератури (української, світової) можливо здійснити безпосередньо у навчальних програмах.  Проте з деяких причин, які будуть викладені нижче, вчителю-словеснику зручніше буде також, як із мови, календарний план з літератури розгорнути в окремому зошиті.
Традиційно вчитель літератури разом з уроками текстуального вивчення планував окремі уроки розвитку зв’язного мовлення, уроки позакласного (додаткового) читання та уроки літератури рідного краю.
У зв’язку з тим, що програми з української та світової літератур не мають власних рекомендацій щодо розподілу годин на уроки розвитку зв’язного мовлення, позакласного читання, виразного читання, доцільно під час планування орієнтуватися на таблиці, які пропонуються Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України у щорічних методичних рекомендаціях. Так, в «Методичних рекомендаціях щодо вивчення української літератури у 2012-2013 навчальному році (лист МОНмолодьспорт від 01.06.2012 року № 1/9-426) зазначається: «З метою рівномірного розподілу навантаження учнів протягом навчального року подаємо рекомендовану кількість видів контролю з української літератури ( за класами). Учитель на власний розсуд може збільшити кількість видів контролю відповідно до рівня підготовки учнів, особливостей класу тощо».
 
Обов’язкова кількість видів контролю
5-9 класи
Класи
               5
               6
               7
               8
 9
Семестри
   І
      ІІ
       І
      ІІ
       І
      ІІ
       І
      ІІ
       І
ІІ
Загальна кількість контрольних робіт
2
3
       3
       3
       3
       3
       3
       3
4
       4
Із них у формі класного твору
       -
      1
      1
      1
      1
      1
      1
       1
       2
       2
Із них в іншій формі (тесту, літературного диктанту тощо)
      2
      2
      2
      2
      2
      2
      2
       2
       2
       2
Кількість уроків розвитку мовлення (РМ)
      2 
 (у+п)
      2 
 (у+п)
       2 
 (у+п)
      2 
 (у+п)
       2 
 (у+п)
      2
 (у+п)
       2 
 (у+п)
      2 
 (у+п)
      2 
 (у+п)
      2 
 (у+п)
Кількість уроків позакласного читання (ПЧ)
      2
      2
      2
      2
      2
      2
      2
      2
      1
      1
Перевірка
зошитів
      4
      5
      4
      5
      4
      5
      4
      5
      4
      5

Домашній контрольний твір не плануємо

Приведена таблиця для уроків української літератури в 5- 9 класах вже не містить вимогу проведення домашнього контрольного твору: «Звертаємо увагу на те, що домашній контрольний твір не є обов’язковою формою контролю з української літератури. Враховуючи розвиток інформаційних технологій і рівень володіння ними сучасними учнями, написання домашнього контрольного твору, який потім має перевірити учитель, перетворюється на формальність і не дозволяє об’єктивно визначити знання учнів з певної теми»

Про форми контрольних робіт з літератури

Наведена кількість контрольних робіт з літератури була обумовлена ще у тексті додатку до листа МОН України № 1/9-301 від 28.04.2006 року “Вимоги до виконання письмових робіт учнів і перевірки зошитів з української мови й літератури та зарубіжної літератури у 5-11 класах”: “Кількість тематичних контрольних робіт з української та зарубіжної літератури однакова в усіх класах – не менше шести на рік (у профільних класах – не менше восьми на рік)”.  
Традиційно вивчення декількох літературних творів закінчувалося написанням контрольного (підсумкового) твору, яке висвітлювало набуті знання, вміння та навички учнів і, насамперед, навчало школярів створювати власні судження.  Поступово протягом останніх 12 років набула розповсюдження друга форма контролю учнівських досягнень з літератури – тестування.
“В умовах впровадження незалежного зовнішнього оцінювання навчальних досягнень учнів, головною формою якого є тестування, слід пожвавити використання при вивченні української літератури тестових технологій, що допомагають об’єктивно визначати рівень знань школярів з літератури, сформованість у них відповідних умінь і навичок. Переваги тестування над іншими формами контролю навчальних досягнень учнів полягають у тому, що за їхньою допомогою знімається емоційне напруження школярів, характерне для проведення контрольних робіт, рівень володіння теоретичним та фактичним матеріалом перевіряється швидше, ніж при використанні традиційних методичних форм, самий процес перевірки великою мірою об’єктивізується та спрощується у своїй процедурі”, - зазначалось у “Методичних рекомендаціях щодо вивчення української літератури у 2006/2007 навчальному році”.
Значно більшим став в міністерських методичних рекомендаціях останніх років вибір форм контрольних робіт: крім контрольного твору або тестових завдань, на контрольному уроці вчителю дозволяється запропонувати учням відповіді на запитаннялітературний диктантзаповнити анкету головного героя або запропонувати комбіновану контрольну роботу.

Підведемо підсумки
 
Таким чином, щоб здійснити календарне планування з літератури для 6 класу (І семестр), треба
а) знайти загальну кількість годин на вивчення матеріалу протягом семестру;
Під час вивчення предмету двічі на тиждень у І  семестрі загальна кількість навчальних годин складатиме 32 (16 навчальних тижнів);
б) знайти кількість годин для проведення тематичних контрольних робіт протягом семестру;
У зведеній таблиці бачимо, що у І семестр три теми, значить – 3 години (одну годину плануємо для написання контрольного твору, решту для виконання інших контрольних завдань);
в) знайти кількість уроків розвитку зв’язного мовлення, позакласного читання і виразного читання  в узагальненій таблиці;
Відповідно 2 уроки зв’язного мовлення, 2 уроки виразного читання та 2 уроки позакласного читання;
г) порахувати кількість годин для текстуального вивчення творів: 32 – 3 – 2 – 2 – 2 = 23 години*;
д) цей залишок часу – 23 години – перерозподілити між трьома темами.
Можливі варіанти: 7 годин - 8 годин - 8 годин; 9 годин – 7 годин – 7 годин тощо.
* P.S. Практика доводить, що під час самостійного складання календарного плану в багатьох випадках вчитель змушений охоплювати не тільки навчальний матеріал І семестру, а й усього року з метою рівномірного розподілу годин на всі тематичні блоки та визначення необхідного часу для ефективної роботи з кожним  із художніх творів, що пропонуються для ознайомлення в певному класі. Часто початок четвертої теми з літератури припадає на останні уроки І семестру, тому кількість уроків для текстуального вивчення творів у І семестрі може бути трохи менше, ніж запропоновано вище.
 
16 вересня 2013 року

О.М. Мандровний

методист Славутицького

міського методичного центру