Щодо програм факультативних курсів

Чи можна сьогодні використовувати авторські програми факультативних курсів, створені вчителями нашого міста?

Можна, якщо відбулося схвалення авторського рукопису і одержаний гриф Міністерства освіти і науки України. Повноваженнями щодо остаточної експертизи авторських програм факультативних курсів наділена Науково-методична рада з питань освіти Міністерства освіти і науки України.


Вона має декілька відділень, серед яких відділення дошкільної та загальної середньої освіти. Робочими органами відділення є науково-методичні комісії, які формуються, як правило, за галузями освіти або навчальними предметами.


Схвалення програм освітньої галузі "Мови і літератури" відноситься до компетенції шести науково-методичних комісій:

  • комісія з української мови
  • комісія з української літератури
  • комісія зі світової літератури
  • комісія з іноземних мов
  • комісія з російської мови та інших мов національних меншин
  • комісія з інтегрованого курсу "Література" (література національної меншини та зарубіжна)
  • комісія з української мови та літератури для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням мовами національних меншин


Списки програм факультативних курсів, рекомендовані до використання в 2015-2016 навчальному році, знаходяться за наступними гіперпосиланнями:

Як створити програму факультативного курсу і отримати схвалення її для використання в ЗНЗ, вчитель може дізнатись із "Положення про навчальні програми для забезпечення варіативної складової навчальних планів загальноосвітніх навчальних закладів Київської області", укладеного Л.В. Кабан, вченим секретарем Київського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних кадрів (схвалено Вченою радою КОІПОПК, протокол № 5 від 14.12.2010; затверджено рішенням колегії головного управління освіти і науки Київської обласної державної адміністрації, протокол № 2 від 31.03.2011).


"2.3.3. Факультатив – це навчальний курс, що містить навчальний матеріал певного обсягу та структурно завершеного змісту, безпосередньо не пов'язаний із загальнообов’язковим навчальним змістом. 


Призначення (спрямування змісту) факультативних курсів:

  • розвиток творчих здібностей учнів відповідно до їхніх пізнавальних інтересів; 
  • орієнтація на формування здатності особи до самовизначення, на підготовку  учнів до активної інтелектуальної праці; 
  • реалізація ідей загального, інтелектуального та морально-етичного розвитку особистості;
  • сприяння глибшому ознайомленню з одним або кількома предметами певної освітньої галузі; 
  • створення оптимальних умов для роботи з інтелектуально та творчо обдарованими учнями. 

Особливості факультативних курсів: 

  • добровільність вибору учнями;
  • оригінальність змісту, вихід за межі тематики навчальних предметів інваріантної складової;
  • використання активних форм і методів навчальної діяльності;
  • відсутність оцінювання навчальних досягнень учнів у балах; 
  • зміст навчальних занять фіксується записами у Журналі обліку роботи гуртка, факультативу, секції".


В наведений цитаті визначені особливості програми факультативу у порівнянні, наприклад, з програмою курсу за вибором. Водночас існує класифікація програм за показником новизни у змістовій, методичній і (або) технологічній частинах, тобто створена вчителем програма може бути авторською або адаптованою. Адаптованою вважається програма "розроблена на основі існуючих програм з внесенням змін і доповнень до змісту навчального курсу щодо послідовності вивчення тем, кількості годин, відведених на вивчення тематики програми, використання організаційних форм навчання тощо".


Авторська програма - це встановлений статус інноваційної програми.


"2.4.6. Програма, розроблена одним автором або колективом авторів, що відзначається високим рівнем новизни (містить більше 50 % новизни у змістовій, методичній і (або) технологічній частинах), є інноваційною".


"2.4.9. Інноваційна програма, яка пройшла апробацію та повторну експертизу науково-методичної ради інституту може претендувати на статус авторської. 

2.4.10. Авторською навчальною програмою вважається програма, яка немає аналогів, заснована на авторській концепції побудови навчального змісту, апробована у навчально-виховному процесі відповідно до рішення науково-методичної ради КОІПОПК.

2.4.11. Авторські навчальні програми подаються на розгляд в Інститут інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України для надання їм грифа в установленому порядку".


О.М. Мандровний, методист міського методичного центру