2019-2020 навчальний рік

МАЙСТЕР-КЛАС ДЛЯ ПЕДАГОГІВ ЗЗСО і ДЗО

26 вересня 2019 року

Цифровізація освіти і мистецтво портретної фотографії

 

«Мистецтво портретної фотографії в педагогічній діяльності» - такою була тема майстер-класу, який відбувся 26 вересня 2019 року у приміщенні міського методичного центру.  Своїм досвідом щодо тонкощів фотографування для потреб педагогічної творчості поділилися методисти О.М. Мандровний та Н.П. Єзан. Майстер-клас зацікавив 12 педагогів із закладів дошкільної та загальної середньої освіти, міського методичного центру.

 

Проведення майстер-класу відбулося в рамках методичних заходів з поступової адаптації педагогів закладів освіти міста до процесу цифровізації освіти, яка є складовою Концепції "Нова українська школа".

 

Захід подібної тематики є надзвичайно корисним для адміністраторів веб-сайтів закладів освіти та власників персональних сайтів чи блогів. Адже приваблива, талановита фотографія надовго затримає користувачів вашого веб-проекту.

 

На початку майстер-класу були розглянуті правові основи фотографування дітей і дорослих в закладі освіти та за його межами. Було пояснено, коли фотозйомка дозволяється і коли забороняється.

 

Розмова продовжилась навколо головної ідеї, яку повинна мати створена фотографія. Гарна, продумана  фотографія  на відміну від фотографії «ні про що» несе надзвичайно важливу ідею неповторності, довершеності та краси дитини/людини, ідею відданості улюбленій справі.

 

Сьогодні якісну фотозйомку педагог може здійснити за допомогою будь-якого пристрою: смартфону, компактного чи дзеркального фотоапарату. Адже фотографує, як визнають професіонали, не фотокамера, а людина.

 

У власній педагогічній діяльності вчитель або вихователь найчастіше здійснює портретну фотозйомку, коли у кадрі або окрема людина, або група людей. По-перше, бажано фотографувати з такого ракурсу, щоб фотографія відтворювала правильні пропорції тіла людини.

 

На фотографії в першу чергу шукають та роздивляються обличчя. Водночас придивляються до очей та губ. Потім до міміки та жестів. Всі ці деталі мають бути привабливими.

 

Фотографування людини потребує особливої обережності. Особливо, коли робиться портрет на повній зріст. Ще на початку зйомки педагог - фотограф має пересвідчитися, що в об’єктив повністю вмістилася фігура людини. Часто трапляються фотографії, коли в кадрі відсутні ступні людини або долоні з пальцями. Це може вважатися неважливою дрібницею, але серед професійних фотографів буде грубим естетичним недоліком.

 

Під час різноманітних педагогічних заходів можна сфотографувати не тільки груповий портрет в анфас, але й такі різновиди, як портрет в профіль, портрет 7/8 та портрет ¾. Учасники майстер-класу познайомились з особливостями кожного різновиду портрету.

 

Мистецтво неможливо формалізувати, але неповторний мистецький витвір враховує основи композиції, єдині як для живопису, так і для мистецтва фотографії. Гармонія в композиції кадру досягається, коли педагог-фотограф враховує правила композиції, які випливають із психології сприйняття візуальної інформації. Насамперед, слід послуговуватися правилом третин, який є варіантом «золотого перетину», правилом рівноваги, правилом центрального об’єкта та правилом діагоналі. Важливо слідкувати за перспективою в кадрі, намагатися, щоб на задньому плані не були зайвих об’єктів або вони не з’являлися за фігурами людей, яких фотографують.

 

В останній частині ведучі майстер-класу запропонували учасникам самостійно оцінити серію фотографій із шкільного життя, знайти можливі помилки та намітити шляхи усунення їх.

 

Зустріч завершилась обміном вражень від почутого і побажанням продовжити майстер-класи, присвячені фотографуванню та подальшій обробці зроблених кадрів у фоторедакторах.

 

О.М. Мандровний, методист ММЦ