Про тривалість окремої теми
Новацією української освітньої системи, починаючи з 2000 року, став обов’язковий тематичний розподіл програмового матеріалу, і відповідно такому розподілу стало застосовуватися тематичне оцінювання. З цього часу українська школа перейшла на семестрову форму навчання, скасувавши при цьому попередню систему оцінювання за чвертями.
В чинних програмах з мов та літератур час на вивчення певної теми не однаковий. Наприклад, в програмі з української мови для 7 класу 20 годин рекомендовано на вивчення дієслова, 6 годин на вивчення дієприкметника, по 4 години на вивчення прийменника та сполучника, 2 години на вивчення вигуку.
Які рекомендації отримали вчителі і методисти від Міністерства освіти і науки України в перші роки впровадження таких змін в освітню систему?
В перший же рік застосування тематичного оцінювання Міністерство освіти і науки України рекомендувало завеликі теми ділити на підтеми і визначило оптимальну кількість годин однієї теми (чи підтеми) – 5-10 годин. У статті “Тематичний контроль за рівнем навчальних досягнень учнів з рідної (української) мови” Леонід Скуратівський та Галина Шелехова роз’яснюють: “Основною одиницею оцінювання є навчальна тема, обсяг якої в лінгвістичній змістовій лінії може бути в середньому 5-10 годин, а інколи дещо більше чи менше. Визначаються теми відповідно до логічної структури їхнього змісту. При цьому теми, розраховані на значну кількість навчальних годин (наприклад, “Іменник”, “Дієслово”), розподіляються на підтеми (наприклад, “Іменник як частина мови”, “Правопис і стилістичні засоби іменників”)”.
Взагалі, в навчальному посібнику “Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти” , виданому в 2004 році, в передмові зазначено: “Доцільність тематичного оцінювання зумовлена психологічними закономірностями засвоєння навчального матеріалу, що передбачають реалізацію послідовних його етапів, що не можна здійснювати на одному уроці. З огляду на це поточне оцінювання на кожному уроці в традиційному розумінні (виставлення оцінок у класному журналі) не є обов’язковим, хоча й можна здійснюватися за бажанням учителя чи з урахуванням особливостей того чи іншого навчального предмета”.
О.М. Мандровний
методист Славутицького
міського методичного центру