2013-2014 навчальний рік

Міське методичне об'єднання вчителів української мови та літератури


Засідання № 1

29 cерпня 2013 року в приміщенні Славутицького ліцею відбулося установче засідання міського методичного об'єднання вчителів української мови та літератури. Традиційно на ньому були розглянуті наступні питання порядку денного:

1. Ознаймлення з пакетом нових нормативних документів стосовно розвитку системи освіти в Україні.

2. Методичні рекомендації щодо проведення у 2013-2014 навчальному році Дня знань та Першого уроку у закладах освіти Київської області та міста Славутича. 

3. Методичні рекомендації Міністерства освіти і науки України та Київського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних кадрів щодо викладання української мови та літератури в 5-11 класах протягом 2013-2014 навчального року. 

4. Про план роботи методичного об'єднання вчителів української мови та світової літератури. 

5. Про план проходження курсів підвищення кваліфікації та атестацію педагогів у 2013-2014 навчальному році. 

6. Проект комплексно-цільової програми розвитку системи освіти міста Славутича на 2013-2017 роки.

7. Підготовка учнів до участі у Всеукраїнських учнівських олімпіадах, турнірах, творчих конкурсах. Перелік заходів для обдарованої молоді на 2013-2014 навчальний рік. 

8. Огляд періодичних видань та методичної літератури. 


Засідання № 2

"Інноваційні форми роботи в профільних класах з української філології" - такою була назва січневого засідання міського методичного об'єднання вчителів української мови та літератури, яке відбулося 16 січня в приміщенні школи № 3.

Л.В. Бондаренко, вчитель ліцею, поділилася досвідом щодо підготовки учнів 9-11 класів до зовнішнього незалежного оцінювання. 

Керівник ММО О.М. Товста обговорила з колегами типові помилки, допущені учнями під час міської олімпіади.

На засіданні було дано слово вчителям, які презентували власний педагогічний досвід. Н.Л. Атаманенко поділилася досвідом роботи з теми "Формування навчально-пізнавальної компетентності учня на уроках української мови та літератури", Р.М. Тарасенко - з теми "Розвиток критичного мислення на уроках розвитку зв'язного мовлення", О.М. Товста - з теми "Розвиток ситуативного мовлення на уроках української мови в 5-6 класах".

О.В. Кушнеренко та Т.М. Щеголькова зробили огляд низки інноваційних методів роботи з мовно та літературно обдарованою молоддю, яка навчається в профільних класах ліцею та школи № 3 ("Мікрофон", "Ажурна пилка", "Так і ні", метод "Прес", "Лист до літературного героя" та інші).

Важливим фрагментом засідання було ознайомлення педагогів з фанфіком - новим жанром учнівської творчості, який сьогодні рекомендовано до форм контрольних робіт з літератури.

В заключній частині засідання керівник методичного об'єднання обговорив з колегами стан виконання програми з української мови та літератури за І семестр.

Окремо члени методичного об'єднання обговорили зміст загальноміських заходів до 200-річного ювілею Кобзаря, а саме: загальноміського конкурсу юних читців-декламаторів "Слово вічне, слово невмируще" та зазальноміського конкурсу юних шевченкознавців "Тарасовими шляхами".

 Засідання традиційно завершилось ознайомленням з новими державними документам, новинками методичної літератури.


Засідання № 3

"Обмін досвідом щодо роботи в 5-х класах за новою програмою та підручниками" - такою була тема засідання міського методичного об'єднання вчителів української мови та літератури, яке відбулося 27 березня 2014 року в приміщенні загальноосвітньої школи № 3.

Досвідом роботи за новим підручником з української мови для 5 класу авторів  О.В. Заболотного, В.В. Заболотного та підручником з української літератури Л.Т. Коваленко поділилися М.В. Деркач, вчитель загальноосвітньої школи № 1, та І.М. Мекшун, вчитель загальноосвітньої школи № 2. Підручники отримали позитивну оцінку вчителів за доступність та зручність у користуванні, продуману систему вправ, вдалий підбір текстів, привабливе зовнішне оформлення.

 

   Далі керівник ММО О.М. Товста підвела підсумки участі учнів навчальних закладів міста в обласних етапах Всеукраїнської учнівської олімпіади з української мови та літератури, Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика, Міжнародного мовно-літературного конкурсу учнівської та студентської молоді імені Тараса Шевченка, Всеукраїнського конкурсу учнівської творчості, присвяченого Шевченківським дням, Всеукраїнського літературного конкурсу "Розкрилля душі".

Потім до виступу був запрошений О.М. Мандровний, керівник сектору мов та літератур, з ініціативою обговорити нерегламентовані моменти педагогічної діяльності вчителя-словесника, на які звернула увагу експертна комісія під час вивчення стану викладання української мови та літератури в загальноосвітніх школах № 2 та № 4. 

Методист міського методичного центру запросив вчителів висловитися  з метою визначення єдиного підходу до наступних аспектів складання календарно-тематичного плану та оформлення сторінок класного журналу з української мови та літератури:

1. Місце колонки "Зошит" на сторінці "Облік навчальних досягнень учнів"

2. Місце колонки "Тематична", яка містить результати мовних знань та вмінь учнів з останньої теми І або ІІ семестру

3. Планування змісту останніх уроків після проведення останньої контрольної роботи в семестрі

4. Заповнення колонки «Зошит» для тих учнів, які були відсутні протягом місяця

5. Планування уроків для проведення контрольного письмового переказу або твору

6. Про неприпустимість теми уроку «Тренувальні вправи»

7. Мінімальна кількість оцінених завдань під час перевірки зошита

8. Виведення балу за мовне оформлення контрольного переказу (твору)

9. Оформлення вступу до календарного планування з української мови.

10. Використання назв тем під час календарно-тематичного планування

11. Оформлення перевірки контрольного диктанту, переказу (твору)  в зошитах

12. Вплив кількості виправлень на остаточний бал за контрольний диктант

Кожен аспект потребував тлумачення, обміну думок і остаточної ухвали шляхом голосування. В результаті дискусії вчителі української мови та літератури ухвалили "Єдині підходи до окремих аспектів складання календарно-тематичного плану та оформлення сторінок журналу з української мови та літератури" (повний текст приведений тут)

Щодо пункту 7 - мінімальна кількість оцінених завдань під час перевірки зошита -, то колектив вчителів вирішив не розглядати його, наголосивши на персональній відповідальності кожного вчителя за об'єктивність визначення оцінки за ведення зошита з української мови. Що стосується мінімальної кількості оцінених задань під час перевірки зошита з української літератури, існує методична рекомендація МОНУ (лист 1/9-353 від 22.05.2009): "Виставляючи оцінку за ведення зошита з літератури, учитель обов’язково перевіряє кілька робіт з метою виставлення аргументованої, об’єктивної оцінки, але кількість цих робіт визначає на власний розсуд (але не менше двох на місяц)”.

Пункти 8, 10 та 11 стосувались наступного питання порядку денного - підготовки до державної підсумкової атестації. Вчителі обговорили методику перевірки контрольного переказу та зупинились на одному з двох варіантів визначення балу за мовне оформлення, зокрема, балу за лексичні, граматичні та стилістичні помилки (варіант 1 - залежність балу за лексичні, граматичні та стилістичні помилки від балу за правопис; варіант 2 - орієнтація на вищий бал рівня під час визначення балу за лексичні, граматичні та стилістичні помилки). Більшістю голосів був прийнятий варіант 2, орієнтований на користь учня. Цей варіант був закладений в основу таблиці визначення балу за мовне оформлення. Водночас прийняли єдиний варіант оформлення результатів перевірки контрольного переказу.

Нарешті О.М. Товста нагадала присутнім методику проведення контрольного диктанту, а саме дії вчителя та учнів під час диктування та запису тексту (повний текст про методику проведення контрольного диктанту тут, і також тут). А.В. Ігнатова, вчитель ліцею, звернула увагу на неприпустимість занадто повільного диктування. А О.М. Мандровний наголосив, що під час диктування повинен лунати тільки текст диктанту: учні повинні самостійно орієнтуватися щодо початку та кінця кожного речення без зайвих підказок з боку учителя, типу "наступне речення" або "кінець речення".

 
27 березня 2014 року