План семінару:
1. Необхідність аналізу власного уроку. Базова типологія методів навчання на уроках літератури.
О.М. Мандровний, методист міського методичного центру
2. Визначення теми і мети уроку літератури (навчальної – розвивальної – виховної)
В.П. Сироватка, вчитель української мови та літератури ЗОШ № 1
3. Послідовності розбору (аналізу) літературного твору:
3.1. шлях аналізу «вслід за автором»;
3.2. пообразний шлях аналізу;
3.3. проблемно-тематичний шлях аналізу;
3.4. комбінований шлях аналізу
О.П. Ходос, вчитель української мови та літератури ЗОШ № 1
Н.П. Гапон, вчитель зарубіжної літератури ЗОШ № 1
4. Складові частини (ланцюжок навчальних ситуацій) уроку літератури:
4.1. розподіл часу уроку по навчальних ситуаціях;
4.2. структура уроку в середніх класах;
4.3. структура уроку на 1 годину вивчення невеликого художнього твору;
4.4. структура оглядового уроку (1 приклад)
4.5. структура уроку з розгляду біографії та творчого шляху письменника
Яшуніна Л.В., вчитель російської мови та літератури ЗОШ № 1
Список використаних джерел:
1. Мірошниченко Л.Ф. Методика викладання світової літератури в середніх навчальних закладах. Підручник /Л.Ф. Мірошниченко – К.: Видавничий Дім «Слово», 2010. – 432 с.
До пункту 2: Розділ 7. Урок світової літератури. Стор. 142 – 153
До пункту 4: Розділ 7. Урок світової літератури. Стор. 153 – 164
До пункту 3. Розділ 9. Етапи вивчення твору світової літератури. Стор.214-239
2. Степанишин Б. Викладання української літератури в школі /Б. Степанишин. – К.: РВЦ «Проза», 1995. – 256 с.
Рекомендації
теоретичного семінару для вчителів-словесників
Методична грамотність вчителя словесності під час самоаналізу уроку літератури
З метою підвищення рівня професійної майстерності вчителів в конструюванні та побудові уроку літератури, в загальному керуванні пізнавальною діяльністю учнів
РЕКОМЕНДУЄМО:
1. Систематично здійснювати аналіз та оцінювання власного уроку мовою методичної науки з урахуванням положень авторської школи професора Л.Ф. Мірошниченко, окреслених на даному семінарі.
Вчителі. Постійно.
2. В рамках самоосвіти побудувати власну ієрархію цілей з метою визначення власного стилю викладання шкільного курсу літератури.
Вчителі. Постійно.
3. В рамках самоосвіти вибрати та засвоїти 1-2 класифікації методів навчання, які допоможуть відобразити персональні підходи до планування уроку літератури.
Вчителі. Постійно.
4. Відповідно до специфіки предмету формулювати тему уроку літератури у художньому стилі мовлення, а в класному журналі – у науковому.
Вчителі. Постійно.
5. Підбирати під час формулювання триєдиної мети уроку слушні дієслова.
Вчителі. Постійно.
6. Будувати урок літератури з урахуванням часової узгодженості між навчальними ситуаціями.
Вчителі. Постійно.
7. Ознайомити вчителів української мови та літератури, зарубіжної літератури, російської мови та літератури з матеріалами даного семінару.
Керівники шкільних методичних об’єднань.
О.М. Мандровний, методист міського методичного центру
управління освіти і науки Славутицької міської ради
Київської області
Необхідність аналізу власного уроку
Ключове слово в темі нашого семінару «Самоаналіз», але метою нашого семінару не є повторення пунктів плану самоаналізу уроку після його відкритого проведення.
Мета – обговорення шляхів конструювання уроку літератури з метою усунення грубих помилок під час його проведення і можливістю пояснення його структури мовою методичної науки.
Серед типових помилок під час підготовки до уроку є наступні:
1) вихід уроку за межі 45 хвилин;
2) непривабливість теми для учнів, невідповідність теми змісту уроку;
3) зайві елементи в структурі уроку.
Структура уроку літератури суттєво відрізняється від структури уроку мови. План уроку літератури стандартизований, усталений, план уроку гнучкий, дозволяє імпровізувати.
Окрім помилок у плануванні уроку, існують інші проблеми.
Існує практика використання друкованих посібників із конспектами уроку. Це добре, бо економить час на підготовку. Водночас це не сприяє розвитку самостійності у складанні плану уроку.
Створює проблему для певного кола вчителів обговорення їхніх уроків учнями і батьками типу «урок поганий, нецікавий», «вчитель поганий, нецікавий». Це може бути помилкове твердження, і вчитель змушений захищатися від подібних звинувачень....
Практичне завдання-пам’ятка
Дане завдання направлено на розуміння цілепокладання під час планування уроку літератури.
Прочитайте перелік навчальних ситуацій (елементів уроку), для кожної з них визначена мета.
Пригадайте будь-який урок літератури із Вашої практики та позначте в лівих квадратах навчальні ситуації (елементи уроку) з нього.
В правих квадратах пронумеруйте цілі до кожної з вибраних навчальних ситуацій так, щоб утворилась ієрархія цілей. Номери слід проставити за принципом поступової відмови від реалізації мети знизу доверху. Тобто під № 1 має бути мета, від реалізації якої можна відмовитись в останню чергу, під останнім номером має бути мета, від реалізації якої можна відмовитись у першу чергу.
Наприклад, за браком часу учитель бачить, що на даному уроці переказ учнями окремих уривків неможливий, тому від мети щодо розвитку усного мовлення він може відмовитися і реалізувати його на наступних уроках. Тобто вчитель в реаліях шкільного життя визнає, що така мета для нього не є пріоритетною на даному уроці. Водночас інший учитель, якщо вважає цю мету для себе пріоритетною, навіть за браком часу проведе переказ учнями окремих уривків з художнього твору, скоротивши час на інші навчальні ситуації.
Виконання даного завдання дозволяє зрозуміти, що різниця між однаковими (однакова тема) уроками у двох вчителів полягає у різній ієрархії цілей, які вони реалізують власними уроками.